Keyword research-ul, crearea campaniilor, adgroup-urilor și a textelor publicitare este doar prima parte din tot procesul de promovare prin Google AdWords. După aceasta urmează poate partea cea mai importantă, cea mai consumatoare de timp și care cere cea mai mare creativitate: optimizarea campaniei. Este un proces continuu, care necesită multă răbdare precum și cunoștiințe. Din feririce însă, într-o oarecare măsură se poate automatiza.

Google AdWords oferă posibilitatea de a crea scripturi pe principiul IFTTT (if this then that) într-un mod foarte flexibil, practic poți acoperi cam orice scenariu care are potențial de automatizare.

Mai jos îți voi oferi 5 idei de scripturi care te vor ajuta să fii mai eficient în activitatea de automatizare. Cifrele pe care le voi da mai jos în scrierea regulilor sunt orientative, ele trebuiesc adaptate de la cont la cont și de nișă la nișă.

O altă observație pe care vreau să o fac este că în toate scripturile eu folosesc regula ca adgroup-ul/keyword-ul asupra căruia urmează să se aplice scriptul să aibă înregistrate minim 200 de impresii. Motivul pentru care folosesc acest filtru este ca să mă asigur că iau o decizie fundamentată statistic.

Este posibil să nu te simți confortabil să facă Google modificările automat sau să observi că atunci când intri în cont nu mai ințelegi ce s-a întâmplat și de ce unele keyword-uri sunt modificate, chiar dacă tu ai scris regulile scritpurilor. În acest caz poți folosi automated rules doar pentru a îți trimite e-mail, fără a lua o acțiune. Practic Google îți va arăta cu degetul unde este nevoie de atenția ta.

Toate regulile automate se creează din butonul drop-down Automate, și apoi alegi opțiunea dorită. Este destul de straightforward acest proces și nu cred că necesită explicații suplimentare.

Să trecem la câteva idei de scripturi:

1)  Dezactivează keyword-urile cu un quality score scăzut – după cum știm, un quality score scăzut înseamnă un cost per click mai mare. Regulile pentru acest script sunt:
– quality score <= 3
– conversion rate <= 1 -> dacă keyword-urile au o rată de conversie bună, nu vrem să le dezactivăm, chiar dacă au quality scor mic. La urma urmei ne aduc bani :)
– impressions >= 200

automated rule 1 adwords

Aceeași regulă se poate aplica și înlocuind quality score cu alți indicatori de performanță cum ar fi CTR.

2) Crește cost per click maxim pentru keyword-urile pe care avem o rată a conversiei mare dar care au o poziție medie sub 3, adică nu apar în top results. Este de așteptat ca dacă aducem aceste keyword-uri în primele rezulate din Google să înregistrăm mai multe conversii. Este necesar ca la această regulă să setăm un cost maxim per click, astfel încât să ne asigurăm că avem profit.

Deoarece costul maxim pe care îl putem plăti pe click diferă în funcție de categoria de produse pe care o promovăm, acesta va diferi de la o categorie de produse la alta. Va trebui să calculăm un cost maxim per click pentru fiecare campanie pe care vrem să aplicăm regula. Costul maxim per click se calculează în funcție de comanda medie pe categoria respectivă, rata de conversie și adaosul practicat de magazin.

adwords automated rule 2

3) Trimite e-mail pentru adgroup-urile cu CTR mic. În acest caz nu ne dorim să dezactivăm adgroup-ul și vrem mai degrabă să examinăm de ce acesta are un CTR mic. Cel mai probabil avem în el keyword-uri care aparțin unor multiple intenții de căutare, ceea ce face să nu existe o corelație foarte strânsă între query-ul introdus în Google și ad-ul care este servit pentru acest query.

În această situație trebuie restructurată campania și create adgroup-uri mai specifice.

adwords automated rule 3
4) Trimite e-mail pentru AD-urile cu CTR mic. Un CTR în cazul AD-urilor poate fi ori din cauza unei structuri proaste a adgroup-urilor, situație care se încadrează la punctul 3, sau poate fi din cauza textului AD-ului. Dacă după ce restructurezi contul astfel încât mesajele comunicate să se potrivească cât mai bine cu intenția de căutare a utilizatorului ai în continuare un CTR mic, încearcă să creezi alte copy-uri. Introdu în acestea diferențiatori ai business-ului tău și call to action-uri explicite.

adwords automated rule 4
5) Scade cost per click pentru keyword-urile care au un cost de achiziție prea mare – este o regulă care este oarecum opusul regulii numărul 2. Dacă în regula numărul 2 creșteam bid-ul pentru keyword-urile care promiteau performanță bună, acum scădem bid-ul pentru keyword-urile care nu sunt profitabile. La fel ca în cazul 2, regula trebuie aplicată pe categorii de produse deoarece costul de achiziție maxim diferă.
adwords automated rule 5
Deși aceste reguli te vor scuti de multă muncă, totuși ele nu pot înlocui optimizarea manuală, verificarea cuvintelor de pe care a venit trafic și adăugarea cuvintelor negative, precum și munca de analiză pentru a vedea ce fac oamenii la tine pe site odată aduși din Google. Niciodată niște reguli automate nu vor putea înlocui total timpul dedicat unui cont.

După cum ai văzut mai sus, scrierea unor reguli automate este foarte flexibilă, poate acoperi practic un număr infinit de scenarii. Îți poți face propriile reguli apelând la gândirea ta algoritmică: descompui toate optimizările pe care le faci în mod reptetitiv în pași cât mai mici și apoi rescrii acești pași folosind un limbaj de tipul “dacă… atunci…”.