Când spui blog, spui inclusiv engagement, aceasta fiind o caracteristică ce deosebește blogurile de alte canale de comunicare. Fiind un fan declarat al marketingului bazat pe performanță, pe cifre, sunt de părere că pentru rezultate bune trebuie să măsori tot ce poți și să încerci să generezi inferențe și teorii pe care mai apoi să le testezi.

În acest articol o să vorbim despre cum integrezi în Google Analytics comentariile primite pe blog, acestea fiind un indicator al engagement-ului, și unul chiar destul de important pe care tot timpul îl urmăresc în campaniile pe care le derulez. Google Analytics (vorbim de el pentru că este cea mai populară aplicație de web analytics) nu îți afișează în rapoarte comentariile by default, lucru care te împiedică să faci diferite analize pe blogul tău, cum ar fi de exemplu să vezi din ce canale ajung pe blog utilizatorii care comentează, care este conținutul cel mai comentat sau chiar să vezi orele la care se comentează la tine pe blog.

Modul prin care poți să integrezi comentariile primite pe blog în Google Analytics este să le definești ca un goal. Voi detalia cum faceți lucrul acesta pentru platforma WordPress, dar informațiile pot fi cu ușurința adaptate la orice fel de blog.

Sunt două variante prin care poți configura WordPress și Google Analytics să îți contorizeze comentariile.

Prima variantă presupune să redirectezi utilizatorii care au comentat spre o pagină separată iar în Analytics definești un destination goal pentru acea pagină. Concret, ce ai de făcut este să:

  1. Instalezi un plugin care redirectează userii care au adăugat un comentariu. Un exemplu este Comment Redirect.
  2. Creezi o pagină de tip thank you, în care scrii un mesaj pentru cititorii care au comentat. Le poți mulțumi pentru comentariu, îi poți încuraja să se aboneze la newsletter, să te urmărească pe Facebook sau orice alt mesaj vrei să îl comunici.
  3. Setezi plugin-ul mai sus amintit să redirecteze utilizatorii pe pagina pe care ai creat-o.
  4. În Google Analytics, în interfața de administrare, la nivel de view te duci pe Goals și aici creezi un nou goal. La goal setup alegi custom iar la goal description alegi destination. Destinația va fi pagina pe care redirectezi userul după ce comentează, dar atenție, calea relativă, nu absolută (deci fără www.blogulmeu.ro ).

Practic în acest ultim pas îi spui lui nenea Analytics că dacă userul a ajuns pe pagina indicată de tine, înseamnă că a înscris un comentariu.

A doua variantă este varianta pe care o prefer, fiind mult mai elegantă însă necesită un strop de cunoștiințe tehnice. Ce trebuie să faci este să adaugi în codul blogului, pe butonul de submit, un event de Google Analytics. Când un utilizator adaugă un comentariu, si deci apasă butonul de submit comment, event-ul va fi trimis spre Analytics.

Înainte de a face orice modificare în codul sursă al blogului, faceți un back-up al fișierelor ce urmează să fie modificate, astfel încât dacă ați greșit ceva puteți reveni la varianta inițială fără prea mari bătăi de cap. Eu folosesc FileZilla pentru a modifica fișierele. Fișierele care țin de tema blogului le puteți modifica și din interfața de administrare a WordPress-ului, din Appearence -> Edit.

Codul pe care trebuie să îl adaugi diferă în funcție de tipul de cod de Google Analytics pe care îl ai pus în blog, Universal Analytics sau Classic Google Analytics.

Pentru Universal Analytics trebuie să adaugi pe butonul de submit comment codul:

onclick="ga('send', 'event', { eventCategory: 'blog', eventAction: 'comment', eventLabel: 'blogComment'});"

Pentru Classic Analytics, adaugi codul:

onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'blog', 'comment', 'blogComment']);"

Practic, codul pentru butonul de submit trebuie să arate cam așa:

<input name="submit" type="submit" id="submit" value="Post Comment" onClick="ga('send', 'event', { eventCategory: 'blog', eventAction: 'comment', eventLabel: 'blogComment'});" />

(exemplu pentru Universal Analytics)

În WordPress sunt mai multe variante unde puteți găsi codul pentru butonul de submit. La unele teme, acest cod se găsește în fișierul comments.php din /wp-content/themes/nume_tema. Puteți accesa fișierul și din interfața de administrarea a WordPress-ului, din Appearence -> Editor -> alegeți comments.php.

La alte teme, în fișierul comments.php din directorul temei nu veți găsi codul pentru butonul de submit comment, în schimb veți găsi un apel către funcția comment_form(). În acest caz, trebuie să căutați codul butonului în fișierul comment_template.php din /wp-includes. La versiunea mea de WordPress, linia ce cuprinde codul butonului de submit comments este 2232, puteți da un search după “form-submit”.

După ce ai adăugat codul pe butonul de submit, în Google Analytics trebuie să creezi un nou goal. De data aceasta goal-ul va fi tot de tip custom, însă în loc de destination va fi event.

La category completați equal to “blog” la action “comment” iar la label “blogComment”. Aceste denumiri nu sunt standard, puteți pune ce denumiri vreți, însă trebuie să coincidă cu denumirile din codul pus pe blog.

analytics-goal
Am încercat să nu intru în extra-detalii în acest mic tutorial deoarece bănuiesc că cei care sunt interesați de acest subiect, au ceva cunoștiințe tehnice și înțeleg ce am descris mai sus. Totuși, dacă este ceva neclar, spuneți-mi și explic mai mult.