Inner World

Discovering myself. Enjoying the journey.

Cum poti gasi keyword-uri longtail?

Dacă ai un business cu care joci și în online, indiferent că e vorba de e-commerce, blog, sau simplu website, cu siguranță ești preocupat de volumul de trafic care “aterizează” la tine pe site. Mai mult, ești preocupat să mărești acest trafic, ai citit câte ceva marketing online și ai înțeles că trebuie să ai ranking bun în motoarele de căutare pe cuvintele cheie relevante pentru business-ul tău. Așa că dacă tu vinzi pălării, pentru că ești un antreprenor smart care știe că trebuie să aibă obiective măsurabile, vei da din când în când un search după “pălării” sau “pălării București” ca să vezi cum mai stai cu rankingul.

Dacă îmi permiți o estimare personală, cred că undeva la 90% dintre proprietarii de site-uri și business-uri online își măsoară succesul în activitatea de SEO după ranking-ul pe cuvintele cheie principale.

Ce este greșit în această abordare?

Ca să răspund în stil Caragiale, greșit nu e, doar că nu așa funcționează.

În primul rând, ranking-ul pe cuvintele cheie nu este un obiectiv cu care ar trebui să îți bați capul prea mult. Este foarte ok să știi cum stai pe cuvintele cheie relevante pentru tine, este foarte ok să monitorizezi ranking-ul, însă obiectivul unei campanii de SEO nu este să apari în primele poziții în Google. Obiectivul este să îți mărești numărul de conversii venite din traficul organic. Ranking-ul nu îți aduce bani.

În al doilea rând, rezultatele Google sunt personalizate în funcție de fiecare user, deci este foarte probabil ca ceea ce vezi tu să difere de ceea ce vede un potențial client.

În al treilea rând, chiar dacă campania SEO este foarte bine gândită, este posibil ca foarte mult timp să nu vezi niciun rezultat în ranking-urile pe cuvintele cheie principale, așa numitele “keyword-uri head”. Aceste keyword-uri, fiind foarte populare și având un volum de căutare foarte mare, sunt și foarte competitive. Este foarte greu la început de drum în online să te bați cu site-uri care deja au o autoritate în domeniu.

Dar nu trebuie să te descurajezi. Keyword-urile head, sau short-tail, deși au cele mai mari volume de căutare, nu reprezintă o proporție foarte mare din numărul de căutări din search engine. Undeva la 70% din volumul de căutări este deținut de keyword-urile long-tail, care deși au un volum mic de căutare fiecare, atunci când le aduni depășesc căutările short-tail.

long tail keywords
Sursa foto

Ce este de făcut este să începi sa targetezi expresii lungi. Dacă vinzi pălării, poți targeta “pălării de damă colorate” sau “cum asortezi o pălărie colorată”. Este mult mai ușor să începi să aduci trafic vizând aceste cuvinte, plus că în timp, dacă construiești conținut pe cuvinte long-tail derivate din keyword-urile head, vei crește în poziționare și la căutările pe keywordurile head. Aceste articole, fiind foarte nișate, vor fi foarte relevante pentru un utilizator, ceea ce îți va aduce o durată a vizitei mare. Un timp pe pagină mare corelează foarte puternic cu un ranking mare în motorul de căutare.

Cum găsești keyword-uri long-tail?

În primul rând, aș vrea să transformăm un pic întrebarea. Keyword-urile long tail sunt de fapt întrebări pe care le pun potențialii clienți, întrebări pe care tu le vei adresa prin conținut. Orice query introdus în Google este o întrebare, chiar dacă nu are semnul întrebării la final. O întrebare mai bună pe care să ți-o pui este “cum aflu ce întrebări / nelămuriri / probleme au clienții mei”.

Rolul tău este să descoperi ce întrebări au clienții tăi și să răspunzi la aceste întrebări într-un mod mai bun decât competitorii tăi.

Mai jos îți voi oferi câteva idei de locuri unde poți găsi idei de keyword-uri long tail pe marginea cărora poți construi conținut.

1) Google Suggestion (sau Bing, poate chiar și Youtube suggestion) și Google Related Searches – Când vorbim de Google Suggestion vorbim de auto-complete-ul pe care ți-l oferă Google la o căutare. Scrie un keyword vizat în search și vezi ce sugestii primești:

Google suggestionGoogle related searches sunt căutările similare pe care ți le afișează Google în josul paginii:

Google related searches

2) Google Webmasters Tools – în Google Webmasters Tools, în tab-ul Search Traffic -> Search Analytics poți vedea keyword-urile de pe care a venit trafic la tine pe site. Sunt keyword-uri pentru care deja apari în motorul de căutare, ce poți să faci este să construiești conținut dedicat pentru anumite keyworduri identificate în Webmasters Tools și să creși în ranking pentru aceste cuvinte.

3) Google AdWords. Pay per click-ul face casă bună cu strategia SEO. Chiar foarte bună. În AdWords poți verifica căutările care au dus la un click pe ad-urie tale. Găsești acest raport în adgroup-ul dorit, click pe details -> search terms -> all. Dacă faci bidding pe keyword-uri broad, vei putea găsi o mulțime de idei de keyword-uri în acest raport.

Tot în AdWords poți consulta și raportul Paid & organic report pe care îl accesezi din tab-ul Dimensions. În acest raport poți urmări ranking-urile și clickurile în rezultatele organice pentru keyword-urile din Google AdWords.

3) Tool-uri pentru keyword research cum ar fi Google Keyword Planner, Google Trends, Ubersuggest, Wordstream Free Keyword Tool și altele- sunt tool-uri făcute special pentru a îți oferi idei de keyword-uri. Wordstream și  Ubersuggest sunt foarte intuitive și nu necesită explicații suplimentare.

În Google Keyword Planner poți folosi opțiunea “Search for new keywords”, introduci site-ul sau keyword-ul dorit și apoi te duci la tab-ul Keyword Ideas.

google keyword planner

Un mod mai mârșav de a folosi Keyword Planner-ul este să introduci site-ul unui competitor și să obții sugestii de cuvinte cheie bazate pe conținutul de pe site-ul lui.

Google Trends nu te ajută propriu zis la keyword research, însă acesta îți furnizează keyword-uri related cu cel introdus.

4) Blogurile competiției sau alte bloguri din industrie – o strategie destul de straigtforward: te uiți să vezi despre ce au scris alții. Dacă competiția a investit în acel conținut, probabil există o cerere în acest sens.

5) Internal search – căsuța de search de pe site-ul tău. Întâi trebuie să îți configurezi Google Analytics astfel încât să capteze aceste date, apoi le poți investiga pentru a afla ce caută userii odată ajunși pe site-ul tău. Un tutorial pentru configurarea Google Analytics pentru a face tracking pe căsuța de search găsești aici.

6) Tool-uri care îți arată ce conținut a avut succes în funcție de o temă , cum ar fi BuzzSumo sau altele similare. Acest gen de tool-uri îți arată conținutul scris pe o anumită temă care a înregistrat cele mai multe share-uri. BuzzSumo în variantă free îti arată doar câteva rezultate, va trebui să îl completezi și cu alte tool-uri. Ce ar mai fi de zis aici este că ar fi indicat să folosești acest tip de tool-uri pentru keyword-uri în limba engleză deoarece, din experiența mea, în limba română rezultatele nu sunt foarte satisfăcătoare.

7) Forumuri, Quora.com sau alte site-uri de tip Q&A – o adevărată mină de aur pentru a afla de ce informații au nevoie potențialii tăi clienți. De ani de zile oamenii atunci când au o nelămurire apelează la forumuri. Folosește-te de conversațiile disponibile acolo.

8) Dacă lucrezi într-o companie mare și ai posibilitatea apelează la oamenii din call center și la oamenii de vânzări. Ei sunt în prima linie și ei știu mai bine decât oricine întrebările puse de clienți. Știu că în multe companii departamentele de marketing și vânzări nu sunt foarte bine integrate, însă dacă poți apela la know-how-ul angajaților din aceste zone vei avea un avantaj enorm. Tot în acest gen de strategie intră și urmărirea întrebărilor pe care le pun clienții în social media.

Mai sus ți-am oferit 8 idei de locuri în care poți găsi keyword-uri long-tail care să stea la baza strategiei de content marketing. Ce te mai sfătuiesc să faci este să grupezi keyword-urile pe teme/concepte și atunci când scrii un articol să încerci să folosești cât mai multe expresii asociate cu tema respectivă. Poți citi mai multe despre LSI (Latent Semantic Indexing) aici. Bineînțeles, nu trebuie să forțezi acest lucru, articolele trebuie să sune natural. User experience first :)

Pe lângă aceste 8 idei de unde poți găsi keyword-uri “de-a gata”, poți să transformi keyword-urile head pe care le urmărești deja în keyword-uri long tail folosind câteva strategii. Poți adăuga orașul (“pălării de damă București”) sau poți adăuga diverși modificatori cum ar fi “review”, “pareri”, diverse adjective (“ieftin”, “de calitate”), locul unde se poate folosi produsul (ex. “palarii de plaja”) etc.

Nu îmi rămâne decât să îți urez spor la treabă. Alegerea keyword-urilor potrivite și implicit a ideilor de conținut este doar o mică parte din drumul către succesul online așa că… pe cai!

2 Comments

  1. misto info’s , intrebare: “în Google Webmasters Tools, în tab-ul Search Traffic -> Search Analytics”—>, astea sunt statistici doar pt website nu si pt video-urile de pe site , nu-i asa?

    • Tibi Neagu

      June 24, 2015 at 4:40 pm

      Da, sunt keyword-urile de pe care s-a ajuns la tine în site. Dacă în landing page aveai și un video, el intră tot în aceste statistici. Dacă te interesează strict video search, tot în Google Webmasters Tools ai un filtru “search type” de unde poți muta tipul de căutare de pe web pe video.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Inner World

Theme by Anders NorenUp ↑