Despre experimentul secret al Facebook – si totusi am invatat ceva in facultate

Dacă aveți un cont de Facebook și intrați măcar o dată pe zi, cu siguranță ați văzut share-uită știrea conform căreia Facebook a făcut un experiement pe utilizatorii rețelei. Despre experiment puteți citi pe larg aici. Pe scurt, newsfeed-ul a 600.000 de oameni a fost modificat, unii primind mai multe update-uri pozitive, alții mai multe update-uri negative. După expunerea la aceste știri s-a observat ce fel de statusuri postează persoanele expuse la newsfeed-ul modificat, concluzia fiind aceea că cei care au văzut mai multe știri negative au început să posteze statusuri mai negative, iar cei care au văzut știri pozitive au început să posteze update-uri cu conținut emoțional pozitiv. O concluzie interesantă, pe care cu toții o bănuiam, și care te pune pe gânduri – este motivul pentru care nu mai mă uit la televizor de mai bine de 6 ani.

Problema este modul în care a fost făcut acest studiu, respectiv fără știrea, și implicit fără acceptul participanților. Practic, cercetătorii respectivi au manipulat emoțiile utilizatorilor cu cea mai mare durere în cur față de aceștia. Același lucru se întâmplă și la TV, dar acolo măcar știi că în spatele știrilor se află niște oameni care selectează ce vor ei să ți se livreze. Pe Facebook ai impresia că ceea ce vezi vine de la prietenii tăi și nu există niciun filtru pentru acest conținut, altul decât ceea ce este relevant pentru tine, așa cum susțin cei de la Facebook (plus conținutul plătit al brandurilor, dar asta e altă poveste).

În cei trei ani de psihologie, cred că la fiecare materie pe care am făcut-o am auzit vorbindu-se despre etică și despre ceea ce se numește consimțământ informat, adică informarea participantului la studiu despre ceea ce urmează să i se întâmple și la ce riscuri se expune (și da, faptul că ți se vor prezenta informații negative cu pondere mai mare este un lucru care trebuie menționat neapărat!). Acest consimțământ informat trebuie semnat de participant, sau în cazul unui studiu online participantul bifează o căsuță prin care spune că este de acord să participe la studiu. În toate cercetările din facultate am prezentat acest consimțământ informat, inclusiv la lucrarea mea de licență care nu presupunea absolut niciun risc pentru participanți. Îndrăznesc să cred că nu există niciun absolvent de psihologie sau științe umaniste care să nu știe că orice studiu care implică manipularea emoțiilor trebuie făcut cu acordul acestora. Cu toate acestea, pe Facebook i-a durut în cur de cele mai elementare norme de etică și au derulat un studiu cu impact asupra wellbeing-ului utilizatorilor, studiu care nici măcar nu face obiectul activității companiei. Nu cred că în viitor Facebook va cenzura update-urile în funcție de conținutul lor emoțional, ca să se justifice necesitatea acestui studiu.

Ce e de făcut? Probabil cel mai firesc lucru este să le cerem celor de la Facebook să facă publică lista cu profilele celor implicați în studiu, iar cei afectați de acest experiment să fie despăgubiți. Da, ei sunt acoperiți din punct de vedere legal de termenii și condițiile cu care ești de acord când îți faci cont. Dar cu etica cum rămâne? Credeam că epoca Little Albert a trecut.

Sursa foto