Neplacut vs. Groaznic

Category :Psihologie

Citeam aseară “The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking”, o carte care în mare spune că gândirea pozitivă și vizualizarea pozitivă a evenimentelor, panaceul universal al maeștrilor de personal development, sunt bullshit-uri, că de fapt vizualizarea pozitivă a evenimentelor duce mai degrabă la demotivare, lucru dovedit prin cercetări psihologice. În plus, vizualizarea pozitivă nu reușeste să te ferească de anxietatea asociată cu probabilitatea ca lucrurile să nu se întâmple așa cum vrei tu. Iar cu toții știm că de regulă lucrurile nu se întâmplă într-un mod atât de favorabil cum am vrea, dar nici în modul atât de groaznic de care ne temem.

La un moment dat în carte autorul vorbește de Albert Ellis, unul din marii psihologi ai secolului trecut, și de întrebarea acestuia pe care o punea pacienților: “care este cel mai rău lucru care se poate întâmpla?”. Practic, el vroia ca tu să faci diferența între un lucru neplăcut și unul groaznic. E neplăcut să îți pierzi job-ul/să nu ai bani de haine/să te părăsească prietena, dar nu este o tragedie, oricând îți poți imagina lucruri mai rele care se pot întâmpla și la care oamenii au reușit să facă față și să găsească în continuare motive de fericire. Răspunzând la întrebarea care este cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla într-o anumită situație, realizezi că de fapt worst case scenario nu e atât de rău.

Pentru a înfrunta convingerile iraționale Albert Ellis propunea chiar niște exerciții, cum ar fi să stai pe o bancă în parc și să intri în vorbă cu orice persoană (de sex opus, preferabil) care se așează lângă tine, să anunți în metrou stațiile care urmează cu voce tare și alte asemenea propuneri care au rolul de a te expune unor emoții neplăcute și unor frici adânc implantate în mintea noastră. Rezultatul este că vei realiza că nu ți se întâmplă nimic dacă cineva te ignoră, dacă cineva râde de tine sau te consideră nebun. Este neplăcut, dar nu groaznic. Poți trăi cu asta.

De gândit 🙂

P.S. În The Flinch Julien Smith propunea un exercițiu similar, respectiv să faci dimineața duș cu apă rece. Ideea lui era să înveți să recunoști și să învingi rezistența internă care apare inevitabil în față unor evenimente ce pot avea un rezultat neplăcut. Rezultatul e cam același, vezi că într-adevăr e neplăcut să faci un duș cu apă rece, dar nu atât de neplăcut pe cât ai crede. Vă zic din experiență, am făcut asta azi-dimineață.